Zora Vadnjal Gruden, dr. med., d.o.o.

Ambulanta medicine dela, prometa in športa.



Članki

   

Pomen gibanja(20.05.2012)Pravijo, da je človek ustvarjen za gibanje.
Z različnimi gibi hodimo, delamo, ustvarjamo na delovnih mestih, po končanem delovniku pa nas čaka še ena »služba« priprava kosila, gospodinjska dela, vrtnarjenje… In po vseh teh obveznostih naj bi se še rekreirali!? Če vzamemo rekreacijo kot sprostitev, nam bo zelo koristilo gibanje v naravi, npr. hitra hoja ali lahkoten tek po gozdnih ali kolovoznih poteh. Nekateri se raje usedejo na kolo ali pa osvojijo bližnji hrib. Veliko je načinov gibanja in če nimamo hujših zdravstvenih težav, se za vsakogar najde ustrezna rekreacija.

Že več let se udeležujem različnih tekaških prireditev, in vsako leto je kot simboličen zaključek tekaške sezone Ljubljanski maraton. To vzdušje, ta dogodek je treba doživeti, biti del njega. Množice tekačev, ki se lotijo 10km proge ter polmaratona (21 km) in maratona (42 km) so nepregledne, iz množice puhti sama pozitivna energija, nasmejani obrazi. Ko zagledaš v množici starejše tekače (tudi 80 letniki in starejši), kako so vztrajni in odločeni, da bodo pretekli določeno razdaljo, veš, da si na pravi poti, da boš tudi ti enkrat v njihovih letih osvajal zastavljene cilje. Tekaških prireditev se udeleži vsako leto tudi kar nekaj invalidov in tem je potrebno prav posebej čestitati za njihov prispevek na prireditvi. Koliko truda je bilo vloženega v njihovo pripravo za premagovanje za njih še veliko težjih naporov, pa vedo samo oni in njihovi bližnji.

Odločitev za spremembo življenjskega sloga mora sprejeti vsak človek sam. Ponavadi se za ta korak odločimo, ko začne pešati zdravje in se pojavijo debelost, znaki srčno žilnih bolezni, bolečine v hrbtenici , metabolne motnje (sladkorna bolezen, povišane maščobe v krvi), razne psihične motnje… Svetujem vam, da ne čakate, da se vam pojavi katera od naštetih težav in se že danes odločite za gibanje, kajti preventiva deluje učinkoviteje. Za vsakogar obstaja aktivnost, ki mu bo koristila. Če že imate kakšno kronično bolezen, se je dobro pred pričetkom rednega rekreiranja posvetovati z osebnim zdravnikom.

Če ste se odločili, da bi radi začeli teči, vam najprej čestitam za to odločitev. Kot sem že omenila, leta niso pomembna. Potrebna pa je previdnost na začetku, lahko menjavate tempo teka in vmesne hoje, priporočam, da se obremenite do takšne mere, da se med tekom še vedno lahko pogovarjate. Telo, ki prej ni bilo vajeno takšnih obremenitev, bo lahko »protestiralo« na nenavadne spremembe in obremenitve. Lahko se pojavijo tudi bolečine oz. poškodbe na sklepih in mišicah. Zatorej vam svetujem postopnost pri obremenitvah in dolžini treninga. Seveda pa ne smete pozabiti na ogrevanje in raztezanje pred tekom, kot tudi na postopno zniževanje hitrosti teka ter na koncu ponovno raztezanje obremenjenih mišic. Priporočam vam, da preberete tudi kakšno knjigo o teku, veliko informacij dobite v raznih športnih revijah, TV oddajah, na spletu (tudi različni forumi). Za vzpodbudo je dobrodošla tudi družba pri aktivnostih, vpišete se lahko v različna tekaška (kolesarska) društva. Predvsem pa poslušajte in opazujte svoje telo, kako se odziva na določene napore ter pri katerih aktivnostih se sprostite in uživate v njih.

Omenim naj še prehrano, ki je tudi zelo pomembna za zdrav življenjski slog človeka. Čez dan imejte 5 manjših obrokov, ki naj bodo sestavljeni z veliko sadja in zelenjave, od beljakovin naj bodo predvsem ribe, nemastno meso, skuta, sir, mlečni izdelki (manj mastni). Ogljikove hidrate, ki so pomemben vir energije dobimo s testeninami, rižem, kruhom (boljši so polnozrnati izdelki). Potrebujemo tudi sladkor – tega lahko užijemo v obliki medu, umetna sladila niso priporočljiva. Kdor se ne more upreti sladkarijam, naj poseže po suhem sadju, temni čokoladi, ovsenih piškotih. Pomembno je, da vemo, kaj pojemo, zato preberimo deklaracije, ki morajo vsebovati točne podatke o sestavinah določenega izdelka. Sicer pa boste po določenem času ugotovili spremembe v »kilaži« ali pa v sestavi telesne mase, pas na hlačah bo postal preširok, postali boste bolj gibčni, učinkovitejši, več bo življenjske energije. In potem ne bo več daleč čas, ko se boste želeli udeležiti kakšne tekaške prireditve in ugotoviti ali ste na pravi poti. Jaz vam takšno udeležbo navdušeno priporočam in privoščim.
Nevenka Gale, dipl. medicinska sestra



Ostali članki